ارسلان پورحلاجی
عکاس صنعتی و تبلیغاتی
اولین سوالی که پیش از طرح بحث اصلیمان که کسب در آمد از عکاسی است، لازم به توضیح می دانم، پرداختن به این موضوع اساسی است که آیا در کشورمان میتوان با شغل عکاسی امرار معاش کرد و با افتخار شغل خود را عکاس، نامید؟ قطعا پاسخ من به این سوال در بدترین شرایط اقتصادی کشور بله خواهد بود؛ پشتکار، تمرین و تمرکز روی موضوع عکاسی از منظر هنری و تکنیکال میتواند منجر به کسب درآمد از آن و اصطلاحا حرفه ای شدن در عکاسی شود.
اگر در این زمینه دچار تردید هستید و به چند و چونش فکر می کنید بگذارید خیالتان را پیش از شروع بحث راحت کنم ، شما می توانید به کسب درآمد از عکاسی برسید و علاوه بر عشق به کارتان تا آخرین دم از بودن در دنیای شگفت انگیز عکاسی لذت ببرید!
نکته اول در کسب درآمد از عکاسی:
در مسیری مشخص حرکت کنید!
توصیه و نصیحت همیشگی بزرگانمان را به کار ببندید و از این شاخه به آن شاخه نپرید؛ برای اولین گام اساسی پس از کسب پایه های علمی لازم سعی کنید راه اصلیتان را شناسایی و در ابتدایی ترین گامهایتان هم هوشمندانه به سمت هدف نهایی تان قدم بردارید این مهم قطعا راه شما را در کسب درآمد از عکاسی تسریع می کند.
همه عکاسان در ابتدای راه عکاسی شان شاخه های مختلف را با در نظر داشتن امکانات اعم از امکانات تجهیزاتی(نظیر دوربین و لنز و …) و امکانات زمانی و مکانی (مجوز حضور در مکانهای و زمانهای خاص ) را کم و بیش تجربه کرده اند و شاید سالها در شاخه ای از عکاسی مشغول به فعالیت بوده اند که کاملا به آنچه امروز به آن شناخته می شوند متفاوت باشد، تا اینجای کار هیچ مشکلی نیست ممکن است شما برای کسب تجربه و کسب در آمد از عکاسی سالها مجبور به عکاسی ژورنالیستی یا پرتره شده باشید اما همیشه در پس ذهنتان دوست داشته اید فاین آرت کار کنید یا مثلا عکاس صنعتی و تبلیغاتی شوید مهم این است که منابعتان را به هدف نهایی معطوف کنید و امکانات لازم را برای رسیدن به هدف غاییتان فراهم کنید .
بگذارید ادامه بحث را با این جمله آغاز کنم:
شما از هر شاخه ای از عکاسی می توانید کسب در آمد کنید!
متاسفانه نگرشی غلط جا افتاده که برخی به اشتباه فکر می کنند کسب درآمد در عکاسی منحصرا مربوط به عکاسان عروسی ، عکاسان صنعتی و تبلیغاتی ، آتلیه های کودک و دو یا سه شاخه دیگر از عکاسی است! مطلقا اینگونه نیست شما برای هر زمینه و شاخه ای که زمان بگذارید قادر به کسب درآمد در آن شاخه از عکاسی خواهید شد و من در حد و اندازه خودم تاکید میکنم در هر کدام از این شاخه ها نیز که فعالیت میکنید به شکلی تخصصی به زیر مجموعه ها توجه کنید؛ فرض کنید عکاس صنعتی و تبلیغاتی هستید اینکه خود را در گستره بزرگ عکاس صنعتی و تبلیغاتی وارد هر پروژه ای کنید بزرگترین اشتباه شما خواهد بود ، عکاسی که در زمینه تبلیغات مواد غذایی ، منوی رستوران و کافه و محتوای مورد نیاز در زمینه آشپزی فعالیت میکند به تجهیزاتی نیاز خواهد داشت که در باقی زمینه های عکاسی تبلیغاتی به کار نخواهند آمد.
شما بعنوان یک عکاس تبلیغاتی غذا و مواد غذایی به دانش آشپزی نیاز دارید و اینکه بشکل تخصصی بدانید چه طعمهایی کنار همدیگر می نشینند و دورچین برخی غذا ها چیست و یک خورشت قیمه ساده از چه موادی تشکیل میشود . ندانستن این موضوعات ریز منجر به خلق تصاویر عجیب با گارنیش های عجیب و غریبتری میشود که کیلومترها از هدف عکاسی غذا و مواد غذایی فاصله دارد.
حالا همه این دانش ها را برای عکاسی تبلیغاتی از جواهرات ، لوازم خانگی ، محصولات صنعتی و … در نظر بگیرید در کنار آن شیوه درست نورپردازی ، استانداردهای بصری برای به تصویر کشیدن ویژگی ها یک محصول در هر زمینه و نیز امکانات مورد نیاز را بخاطر بیاورید آیا بازهم فکر میکنید میشود در پروفایلتان خودر را عکاس صنعتی تبلیغاتی ، عکاس کودک ، عکاس مدلینگ، آتلیه تخصصی عروس و … معرفی کنید ؟ قطعا پاسخ این سوال به شکلی منطقی برای یک عکاس حرفه ای خیــــر خواهد بود!
باز تاکید میکنم در مسیری مشخص قرار بگیرید تا بتوانید اگر میخواهید عکاسی کودک انجام دهید بهترین دکورها ، بهترین لنز و دوربین ، بهترین ایده ها برای ارتباط تصویری با مشتریان را گرد آورید سختی کشیدن در این راه منجر به پیروزی ها بزرگتر درآینده شغلیتان خواهد شد و کسب درآمد از عکاسی را برایتان پر رونق و پایدار می کند.
پس اگر کارتان را درست انجام دهید و حرص بی مورد نداشته باشید از عکاسی پرتره ، فاین آرت ، خبری ، اجتماعی یا ورزشی چند برابر یک عکاس عروسی پول در می آورید و در کنار آن بابی برای شهرت و کسب اعتبار در جامعه هنری به رویتان گشوده خواهد شد هر کدام از ما مسیری منحصربه فرد را طی میکنیم.
نیوشا توکلیان
خبرنگار و عکاس ایرانی است. از سال ۲۰۰۲ عکسهای وی در نشریات معتبر بینالمللی مثل تایم، نیویورک تایمز، اشترن، فیگارو و برخی دیگر از نشریات آمریکایی و اروپایی به چاپ رسیدهاست.
صادق تیرافکن
عکاس و هنرمند مفهومی ایرانی، آثار او در نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعددی، از جمله در تهران، پاریس، تورنتو، نیویورک و بروکسل به نمایش درآمده. آثار این هنرمند فقید بیشتر درقالب فتومونتاژ عرضه شده اند.
آلفرد یعقوب زاده
عکاس خبری و خبرنگار آژانسهای بین المللی عکس، او بعنوان یکی از عکاسان مطرح جنگ شناخته می شود. عکاسی با تجربه بینظیر در پوشش بحران های داخلی و انقلاب ها.
فخرالدین فخرالدینی
او از پیشگامان عکاسی پرتره در ایران است. عکسهای بینظیر ایشان از شخصیتهای ادبی و فرهنگی کشور قطعا به چشم هر علاقمندی آشنا است.
نکته دوم در کسب در آمد از عکاسی:
صبور باشید وآموختن را رها نکنید!
مهمترین صحبتم در این بخش خلاصه می شود جایی که باید صبر پیشه کنید و در یادگیری بکوشید و دلسرد نشوید ، تصاویر فراوانی در زمینه کاریتان ببینید و سعی کنید عینا آنها را کپی کرده و شبیه آن تصاویر بینظیر را اجرا کنید! بله کپی کردن اولین مشق یادگیری است شما در حین این تقلید و تکرار ها به مهارت لازم می رسید و قدرت لازم جهت نوآوری و یافتن نوع نگاهتان به هر زمینه در عکاسی را فرا می گیرید به نوعی استعداد و هنری که در زمینه عکاسی دارید را تقویت می کنید.
هیج صفر و صدی وجود ندارد، فریب نخورید! متاسفانه برای ترغیب هنرجو ها و جذب آنها به بازار هنر در تبلیغات کلاسهای آموزشی جوری وانمود می کنند که در عرض چند ماه شما را برای بازار کار آماده می کنند و شما را با کسب درآمد از عکاسی فریب می دهند؛ واقعیت این است؛ هیچکس در عکاسی صفر نیست و هیچکس هم به صد نخواهد رسید این جملات صرفا تبلیغاتی، مرا یاد سکانسی از فیلم حیرات انگیز “انجمن شاعران مرده“ با بازی درخشان رابین ویلیامز فقید می اندازد آنجا که در اولین حضورش در کلاس ادبیات صفحاتی از کتاب کالج را که نگارنده قصد دارد شعر را با عدد و رقم توضیح دهد پاره می کند و دور می اندازد ، اگر هنر قائل به فرمول و عدد و رقم بود همه مهندسان هنرمند بودند و همه هنرمندان مهندس! شما پس از گذراند هر دوره ، ورکشاپ یا کلاسی تنها کمی به هدفتان نزدیک تر شده اید (به شرط آنکه با اطلاعات غلط و اساتید قلابی، ناخواسته از هدفتان دور نشده باشید!) و مطلقا هیچ دوره ای نمی تواند شما را برای کسب درآمد از عکاسی آماده کند تا زمانی که صبر پیشه کنید و مراحل رشد را پله پله طی نمایید . سرعت رشدتان در عکاسی بسته به امکانات، استعداد و پشتکار خودتان دارد هر سه عامل حیاتی است .
تبلیغات عجیب و غریب سبب میشود شما تصور کنید برای بازار کار آماده اید و بی مهابا وارد دنیایی شوید که آمادگی لازم را برایش کسب نکرده اید و همه شانس هایتان را یکی پس از دیگری از بین میبرید. برای ملموس تر شدن مثالی میزنم ، تصور کنید زودتر از موعد، یک مشتری برای عکاسی تبلیغاتی از منوی رستوران پیدا کرده اید و کاری را با مبلغی خوب (تصوری که پیش از شناخت درست از کار دارید!) قبول کرده اید، در حین عکاسی متوجه میشوید امکاناتتان جور نیست و یکسری هزینه های اولیه را محاسبه نکرده اید! همین موضوعات ساده سبب بی علاقه تر شدنتان به انجام کار شده ، تصور درستی از مدت زمان لازم برای عکاسی و ادیت نداشته اید و حالا سفارش دهنده بخاطر خلف وعده از شما شاکی است و ذوق لازم را برای دیدن عکسها ندارد ، پای ادیت عکسها فهمیده اید که بسیاری از مواردی که تصور می کردید در ادیت قابل اصلاح است ادیت شدنی نیست !
در بسیاری از پروژه ها حاضر شده ام که عکاس تازه کاری پیش از من سفارش دهنده را آزرده و او مجبور شده بدنبال نفر دیگری برای انجام کارش بگردد، این سبب میشود که شما یک پروژه بالقوه را که در بیشتر موارد با تلاش خودتان یافته اید از دست بدهید و علاوه بر هزینه و خستگی بخشی از آبرو و اعتبارتان هم در کار از بین رفته است! این موضوع برای کسانی که در حوزه عکاسی ودینگ یا کودک و … فعالند بدلیل آنکه امکان برگزاری دوباره مراسم تولد و عروسی نیست سخت تر و پر هزینه تر نیز میشود.
صبر کنید، تجهیزات لازم را فراهم کنید و با تمرین و یادگیری شرایطی را فراهم کنید که مطمئن شوید برای حضور در بازار کار تجربه لازم را دارید!
نکته سوم در کسب در آمد از عکاسی:
تجربیات رایگان را بدزدید!
این اواخر خیلی شنیده و دیده ام بعضی از دوستان در مورد انجام کار رایگان در عکاسی و ساختن پرستیژ برای خود صحبت کرده اند و عکاسان تازه کار را توصیه می کنند که اکیدا عکاسی رایگان انجام ندهید و به قیمت روز تجهیزات توجه کنید و … ، هیچ نصیحتی نیست که جهان شمول باشد و برای همه کاربرد داشته باشد به تجربه ثابت شده که گاهی اوقات خلافترین رویه ها و روشها تنها راه استاندارد انجام یک کار می شود! در مورد این توصیه هم باید بگویم در بسیاری از مواقع این پروژه های رایگان سکوی پرتاب شما در آینده شغلیتان خواهد شد و موجبات کسب درآمد از عکاسی را فراهم می کند.
اگر شما را برای عکاسی از سکوی نفتی دعوت کردند، نمی روید؟ اگر درب کارخانه ای دولتی برویتان گشوده شد حاضر نیستید به رایگان عکاسی کنید ؟ آیا اگر مقامات کشوری و لشکری از شما دعوت کنند برای عکاسی پرتره حاضر شوید دست رد به سینه شان میزنید؟ اگر یک آژانس عکس خارجی از شما بخواهد از موضوعی اجتماعی برایشان عکاسی کنید و بفرستید ابتدا در مورد پول با آنها صحبت میکنید ؟
خیلی از موارد دیگر هم هست که میتوان در این مثال گنجاند مثلا تصور کنید شما در زمینه عکاسی غذا و منوی رستوران فعالید و کارتان خوب و پر رونق است اما اکثر رستورانهایی که رفته اید آشپزخانه زیبا و تمیزی برای ثبت فریم هایی که شما مدتها در ذهنتان چیده اید ندارند آیا اگر بتوانید مدیر یک مجموعه را راضی کنید که علاوه بر دادن چند فریم عکس رایگان از آشپزخانه شان برای خلق ایده هایتان استفاده کنید کاری اشتباه کرده اید ؟ چند فریم عکسی که ایده های شما را برای مشتریات بالقوه به بهترین شکل تشریح میکند و در آینده نه چندان دور سبب کسب درآمد از عکاسی خواهد شد.
با این مثالها قضاوت این موضع را به خودتان می سپارم فقط در انتها مثالی میزنم ، یازده سال پیش یکی از دوستان شرایطی را فراهم کرد تا از کارخانه ای عکاسی کنم طی چند روز تصاویر زیبایی از کارخانه ثبت شد و چند نمونه در قالب شاسی به مدیر روابط عمومی آن مجموعه تقدیم کردم (یعنی هزینه هم کردم) از آن سال به بعد عکاسی از آن کارخانه معروف وارد رزومه عکاسی صنعتیم شد و همین نمونه کار سبب شد که بسیاری از پیمانکاران و شرکتهای همکار آن کارخانه با من برای عکاسی صنعتی از شرکتشان اعتماد کنند و کلی رزومه و تجربه دیگر کسب شد، پس از یازده سال همان کارخانه با همان نمونه کارهای یازده سال قبل اینبار به من سفارش عکاسی صنعتی داد این راه در تجربه قطعا به کسب درآمد از عکاسی منتهی خواهد شد ! پس پرستیژ و کلاس گذاشتن را بگذارید برای زمانی که اسمتان جلوتر از خودتان حرکت می کند!
هوشمندانه رفتار کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید همه توصیه هایی که میشنوید بعضا کاربردی نیست و در دنیای واقعی جایی ندارد چیزی شبیه تحصیلات آکادمیک رشته های مهندسی که با آنچه در صنعت رخ میدهد میانه ای ندارد! دنیای کسب درآمد از عکاسی پر از فرصتها و لذتها است خودتان را غرق لذتهایش کنید قطعا کسب درآمد را تجربه خواهید کرد.
در پایان خواهش میکنم اگر جور دیگری فکر میکنید و یا تجربه ای متفاوت دارید در کامنتها آنرا با من و دیگران به اشتراک بگذارید! نظرات شما رسالت و وظیفه ای است که همه ما نسبت به رشد فکری نسل بعدی عکاسان برعهده داریم.
هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!